donderdag 19 september 2013

De tweeling - Tessa de Loo


Ik ben begonnen met het lezen van het boek De tweeling. Ik zal aan de hand van een aantal voorbeelden uitleggen waarom dit boek zeker tot de categorie literatuur behoort.

Opbouw en structuur:
De tweeling heeft een bijzondere opbouw, het boek is namelijk opgedeeld in drie delen: Interbellum, Oorlog en Vrede. Deze delen duiden de tijd aan van de gebeurtenissen die in het boek worden beschreven. De opbouw is niet chronologisch, er wordt veel gespeeld met de tijd. Er vinden namelijk veel flashbacks plaats naar de herinneringen uit de jeugd van de zussen. Er zijn ook meerdere verhaallijnen in dit boek, het verhaal van Anna en het verhaal van Lotte worden beschreven. Ik vind het bijzonder dat de zussen elkaar uiteindelijk weer tegenkomen, hierdoor sluiten de verhaallijnen erg goed op elkaar aan. 

Anna’s jeugd
“Anna maakte juist de varkensstal schoon, stro op de uitwerpselen, mest eruit, toen een grote zwarte Mercedes het erf op draaide, een vaantje met hakenkruis op de voorplecht. Wie zullen we daar hebben, dacht ze, nieuwsgierig het erf op lopend.”

Heden
 “De koffie begon te werken, ze leefde weer op. Anna moest maar eens even haar gemak houden. Genoeg politiek, nu was het haar beurt.”

Perspectief
In dit boek komt er een wisselend hij/zij perspectief voor. Zowel het verhaal van Anna als het verhaal van Lotte wordt in detail beschreven. Door dit perspectief raak je vooral in het begin erg in de war. Ik vind dit perspectief heel bijzonder omdat de zussen allebei een heel ander karakter hebben en ook een andere jeugd hebben gehad. Anna groeide op bij een Duits gezin op de boerderij terwijl Lotte opgroeide in Nederland. Anna probeert, door verhalen uit haar jeugd te vertellen, Lotte te overtuigen dat zij niet op de hoogte was van alles wat gebeurde in de Tweede Wereldoorlog.

“De abdis lachte toegeeflijk. ‘Ach Anna, die vlag zouden we weg kunnen halen, maar wat hij representeert… daartegenover zijn we machteloos. Hitler is vandaag rijkskanselier geworden.’ Geërgerd rende Anna naar buiten, het woord ‘machteloos’ uit de mond van moeder-overste was een belediging aan het adres van de Almachtige.”

“Lotte wantrouwde de brenger van deze slechte boodschap. De manier waarop hij Duitsland had ervaren was natuurlijk gekleurd door frustratie, het pleitte voor het land dat ze niet zomaar iedereen aannamen.”

Leereffect:
De verhaallijnen in dit boek zetten mij echt aan het denken. Aan de ene kant wordt namelijk het verhaal beschreven van Lotte, die in Nederland woonde tijdens de oorlog. Maar aan de andere kant wordt het verhaal van Anna beschreven, die in Duitsland veel heeft meegemaakt. De tweeling heeft mijn mening tegenover Duitsers wel veranderd. Ik ben mij er meer van bewust dat zij ook niet wisten wat zich allemaal afspeelde tijdens de oorlog. De beschrijvingen van de gebeurtenissen voorafgaand en tijdens de Tweede Wereldoorlog vind ik erg mooi beschreven. Dit geeft een goed beeld van wat er allemaal gebeurd is tijdens de oorlog. 

1 opmerking:

  1. Michelle, goed gedaan. Tessa de Loo wilde inderdaad de schuldvraag ter discussie stellen, zoals jij vertelt in je laatste stukje.

    BeantwoordenVerwijderen