vrijdag 20 september 2013

Opdracht 2: Het Gouden Ei

Hallo Allemaal,

Boeken kan je in verschillende categorieën verdelen. Zo heb je bijvoorbeeld Lectuur en literatuur. Maar wanneer is een boek nou Lectuur en wanneer is een boek literatuur. Nu moesten we voor Nederlands een literatuur boek lezen dus weten we wel al dat het literatuur is maar waarom eigenlijk. In het boek dat ik aan het lezen ben: Het Gouden ei van Tim Krabbé, zijn er wel een paar criteria waardoor het literatuur is die opvallen.

Perspectief:
Zo is er in mijn boek geen normaal perspectief met maar één persoon waar je mee kan kijken in zijn leven. Mijn boek is in 5 hoofdstukken verdeeld en heeft in deze hoofdstukken steeds wisselende perspectieven. Zo kijk je in hoofdstuk 1 mee door de ogen van Rex door een hij-perspectief. Dit kan je zien doordat je zijn gedachtes te weten krijgt en doordat steeds de woorden hij en Rex terugkomen.  In hoofdstuk 1 kan je door zijn ogen meekijken hoe hij op vakantie gaat en nog even snel gaat tanken, en daar zijn vrouw kwijtraakt alsof ze van de aardbodem verdwenen is. Een voorbeeld van dit hij-perspectief is: God wat flauw, dacht hij. Uit de verste hoek van zijn rechteroog probeerde hij te zien hoe Saskia reageerde. Dit hij-perspectief door de ogen van Rex wordt ook gebruikt in hoofdstuk 2 en 4.

In Hoofdstuk 3 van m’n boek komt er ineens een ander perspectief voor, met tegelijkertijd ook een nieuw hoofdpersoon want voor hoofdstuk 3 wist je niet van het bestaan van dit persoon. In Hoofdstuk 3 zie je het verhaal door de ogen van Lemorne. Dit is ook een hij-perspectief, want je krijgt zijn gedachtes te weten en de woorden hij en Lemorne worden gebruikt. Een voorbeeld van dit hij-perspectief is: Hij ging naar zolder en richtte zijn zaklantaarn op zijn fles. Zijn adem stokte van genot en ontzag, het was alsof zijn fantasie voor zijn ogen tastbaar werd.

In Hoofdstuk 5 komt er weer een ander perspectief aanbod. Nu mogen we door de ogen kijken van Lieneke. De nieuwe vriendin van Rex. Dit personage kwam al in eerdere hoofdstukken aan bod dus het is geen nieuw personage. Dit is een zij-perspectief, want je krijgt haar gedachtes te weten en de woorden Lieneke en ze worden gebruikt. Een voorbeeld van dit zij-perspectief is: Toen Lieneke Rex’ brief kreeg was ze bezig aan de maandelijkse schoonmaakbeurt van haar kamer. Ze legde de brief op tafel en maakte eerst alles af. Dit hoofdstuk is niet minder belangrijk dan de andere hoofdstukken, dit hoofdstuk heeft ook maar twee bladzijden, en in dit hoofdstuk wordt alleen duidelijk dat Rex nu ook spoorloos verdwenen is, net als zijn vrouw

Ik vind het fijn dat er meerdere perspectieven zijn want zo kijk je niet de hele tijd met de zelfde mee en kom je ook wat over andere personages te weten.

Opbouw en structuur:

Als je naar de opbouw en structuur van het boek kijkt merk je dat het alles behalve chronologisch is en dat er ook twee verhaallijnen in het boek te vinden zijn. Het boek begint in het heden in hoofdstuk 1 waar je de hoofdpersoon: Rex leert kennen. Dan in hoofdstuk 2 ben je ineens acht jaar verder, wel nog steeds bij dezelfde persoon maar je merkt dat er wel veel gebeurd is in de acht jaar waar je niet over leest maar hoe verder je in hoofdstuk 2 leest hoe meer je ook te weten krijgt over die 8 jaar. In hoofdstuk 3 komen we de tweede hoofdpersoon tegen: Lemorne. Het hoofdstuk begint met wanneer hij 16 is. En zo krijg je zijn hele levensverhaal te horen, over hoe hij ooit iemands leven heeft gered en daarom ook iemand mag vermoorden en daar allemaal plannen voor maakt en dan uiteindelijk ook echt iemand vermoord. Namelijk Saskia de vrouw van Rex. Het verhaal in hoofdstuk 3 komt nooit tot het heden want het stopt wanneer de moord is gepleegd, acht jaar voor het heden. In hoofdstuk 4 en 5 gaat het weer verder in het heden waar de twee hoofdpersonen elkaar ontmoeten nadat Rex na acht jaar een advertentie had gezet over de vermissing van Saskia. 

Nu kruisen de twee verhaallijnen elkaar want het ene verhaallijn ging over Rex en zijn leven:  de verdwijning van Saskia en over zijn nieuwe vriendin Lieneke, wat je kan lezen in hoofdstuk 1,2,4 en 5.de tweede verhaallijn ging over Lemorne’s leven: over zijn moordplannen en over hoe hij alles voor de moord plande, wat je kan lezen in hoofdstuk 3. En dan kruisen ze ineens wanneer Lemorne Rex opzoekt om te vragen of hij wil weten wat met Saskia is gebeurd, en als hij dat wil weten hij hetzelfde moet ondergaan.

 Ik vind het heel leuk dat we in beide levens mogen kijken want meestal kijk je alleen mee met het slachtoffer en weet je eigenlijk niet waarom de moordenaar het heeft gedaan, nu wel en dat vind ik mooi om te zien.

1 opmerking:

  1. Hoi Jill, je legt uitgebreid uit hoe het zit met het perspectief en de verhaallijnen. Goed zo.

    BeantwoordenVerwijderen